Velký náhľad 18.07.2016 / správa NDS

Pri Košiciach pribudne 40 km diaľnic

V okolí Košíc pribudne takmer 40 km diaľnic a rýchlostných ciest. Povedal to dnes na tlačovej besede generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Róbert Auxt.


Do roku 2021 by sa mali pri Košiciach postaviť dva nové diaľničné úseky, a to úsek D1 Budimír – Bidovce s predpokladaným koncom výstavby v roku 2020 a úsek rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany s predpokladaným koncom výstavby v roku 2021. Obidva úseky na seba nadväzujú a skompletizujú juhovýchodný obchvat Košíc, ktorý odľahčí Košice od tranzitu na všetky strany – smerom na Ukrajinu, Maďarsko, Prešov i Rožňavu. 

„Vyhodnotili sme súťaž na výstavbu úseku D1 Budimír – Bidovce. Dostali sme päť cenových ponúk, obálky sme za prítomnosti médií otvárali v máji. Najnižšiu cenu ponúkla spoločnosť Skanska SK, ktorá chce diaľnicu s dĺžkou 15,46 km postaviť za 197,44 miliónov eur. Komisia, ktorá ponuky vyhodnocovala, najnižšiu ponuku akceptovala,“ konštatoval Róbert Auxt.

Generálny riaditeľ NDS pripomenul, že predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená na 209,39 milióna eur, vysúťažená cena je nižšia. Okrem spoločnosti Skanska SK všetky ostatné stavebné spoločnosti predložili vyššie cenové ponuky, ako bola predpokladaná hodnota zákazky.   

„Očakávam, že do niekoľkých týždňov podpíšeme s víťazným uchádzačom zmluvu. Prvé práce na stavenisku by sa mohli začať niekedy v novembri. Všetko je pripravené, máme stavebné povolenie, stavebnú dokumentáciu, čakáme len na harmonizáciu štúdie vplyvov na životné prostredie (EIA),“ vysvetlil Róbert Auxt. Na doložke vplyvov EIA už pracujeme, no konečné rozhodnutie nezávisí od NDS alebo ministerstva dopravy, ale od rezortu životného prostredia. „Principiálne ide o vec, ktorú si vyžaduje Európska únia,“ dodal generálny riaditeľ NDS.  

Diaľnica D1 Budimír – Bidovce od Budimíru po križovatku s rýchlostnou cestou R2 v Košických Oľšanoch bude po dobudovaní rýchlostnej cesty R2 tvoriť juhovýchodný obchvat mesta Košice. Úsek pokračuje priamo za diaľnicou D1 Prešov, západ – Budimír. Mesto Košice je napojené na diaľnicu v križovatke Budimír, ďalšie napojenie bude v križovatke Hrašovík pri obci Košické Oľšany, kde sa napojí aj rýchlostná cesta R2. Úsek končí v križovatke Bidovce napojením na ďalší úsek D1 Bidovce – Dargov.

Výstavba úseku na R2

„Súťaž na výstavbu rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany vyhlási NDS do konca roka. Prioritne sa sústredíme na úsporu financií a hlavne času. Naším najväčším záujmom je, aby sa stavať začalo čo najskôr,“ konštatoval Róbert Auxt. Koncom júna sme zrušili súťaž na vypracovanie dokumentácie na stavebné povolenie pri rýchlostnej ceste R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany s predpokladanou hodnotou zákazky 5,3 mil. eur pre neúmerne vysoké cenové ponuky. Súťaže sa zúčastnili iba dvaja uchádzači. Jeden ponúkol cenu 6,87 mil. eur a druhý 7,39 mil. eur, čo bolo viac o 29,67 respektíve o 39,57 percenta oproti predpokladanej hodnote zákazky. „Aby sme ušetrili čas, hovoríme o úspore roka až roka a pol, súťaž na zhotoviteľa vyhlásime v žltom FIDIC-u. Znamená to, že nemusíme ísť do novej súťaže na projektovú dokumentáciu, pretože tú si vypracuje samotný zhotoviteľ. Okrem času by sme takto mali ušetriť aj finančné náklady,“ poznamenal generálny riaditeľ NDS.      
 

Súťaž by sme chceli uzavrieť v roku 2017, v roku 2018 by sa mohlo začať stavať a pri predpokladanej dobe výstavby troch rokov by juhovýchodný obchvat Košíc mohol byť dokončený v roku 2021. Obidva úseky budú financované z eurofondov a štátneho rozpočtu.  

Róbert Auxt ešte v prvej polovici júna vydal príkaz na obnovenie výkupu pozemkov pod úsekom Košice, Šaca – Košické Olšany. Výkup zastavilo bývalé vedenie NDS, vykúpiť zostáva asi 12 percent pozemkov.   

Vybudovaním rýchlostnej cesty R2 v danom úseku dôjde k prepojeniu s úsekom rýchlostnej cesty R4 v úseku Košice – Milhosť a diaľnicou D1 Budimír – Bidovce. Takto sa zabezpečí ucelený cestný ťah z hranice SR/MR. „Veľkým prínosom danej stavby je priame napojenie spoločnosti USS Košice na diaľničný komunikačný systém Slovenskej republiky,“ upozornil generálny riaditeľ NDS.

Podchod VSS

Pokiaľ ide o zlepšenie dopravnej situácie v Košiciach, NDS po dohode s mestom zrekonštruuje podchod VSS. V podchode sa vymení prečerpávacia stanica, zhotoví sa nová elektrická inštalácia, vymení sa obklad, osvetlenie podchodu a schodov, rekonštrukciu podstúpi aj prestrešenie vstupných schodov do podchodu. Náklady na rekonštrukciu by nemali presiahnuť 300 tisíc eur. Stavebné práce na rekonštrukcii predpokladá NDS na tri mesiace, v súčasnosti vyberáme zhotoviteľa diela. 

Most VSS

Bezpečnosť by sa mala zvýšiť aj na Moste VSS. NDS si dala vypracovať projektovú dokumentáciu aktualizácie dopravných zariadení a dopravných značení, po vyhotovení tejto dokumentácie v spolupráci s Policajným zborom SR a mestom sa pravdepodobne zmení dopravné značenie a na moste pribudnú tlmiče nárazov, ktoré by mali znížiť následky nehôd. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť a plynulosť premávky.