Velký náhľad 05.12.2016 / Správa NDS

Prerážka tunela Žilina

D1

Tunelová rúra Žiliny bola slávnostne prerazená v pondelok 05. decembra 2016.

Slávnostné prerazenie

Obe tunelové rúry razia baníci v geologicky mimoriadne náročnom teréne takmer dva roky. S razbou sa začalo v priebehu novembra 2014, najskôr zo západného portálu. Skutočne veľmi náročné geologické prostredie si však vyžiadalo aj razbu z východného portálu a začalo sa teda protirazenie oboch tunelových rúr z východného portálu.
 
Posledné centimetre tunelovej rúry zdolali stroje v pondelok 05. decembra 2016 o 11:00. Prerazenie druhej tunelovej rúry očakávame v januári budúceho roka, k prerazeniu už chýba len necelých 80 metrov.
 

Vedeli ste, že ...?

  • tunel má dĺžku 687 m
  • je dvojrúrový pre obidva smery jazdy
  • súčasťou diaľnice je aj tunel Ovčiarsko (2 367 m)
  • tunel Ovčiarsko bol prerazený v apríli 2016
  • v nepretržitej prevádzke pracuje na tuneloch 90 ľudí – pracuje sa nonstop, aj v nočných hodinách

Bezpečnosť nadovšetko

Stavba diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorej súčasťou sú tunely Ovčiarsko a Žilina, je mimoriadne špecifická z hľadiska geologických podmienok. Na stavbe bolo identifikovaných niekoľko zosuvných miest, ktoré sme zasanovali a zrealizovali sme odvodňovacie vrty, úlohou ktorých je znižovať hladinu podzemnej vody.
 
Z technického pohľadu sa na 11 km dlhom diaľničnom úseku strieda popri dvoch tuneloch 11 mostov. Po dobudovaní tohto úseku ušetrí motorista 9 minút v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy.

Financovanie a čas výstavby

Cena za vybudovanie diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka je 427 miliónov eur. Projekt je financovaný zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu. Zmluvné ukončenie výstavby je naplánované v roku 2018.